Předloha modelu | |
Předlohou modelu je čtyřnápravový otevřený výsypný vůz zvláštní stavby typového označení Faccs (národního označení Sas) určený pro přepravu volně ložených sypkých
a jiných hromadných substrátů, které pro přepravu nevyžadují krytý prostor jako např. štěrk, písek, zemina apod. Vykládání substrátu je samočinné vlastní gravitací zboží. Vozy jsou používány nejen
k přepravě volně loženého zboží často v ucelených soupravách, ale i jako pracovní vozy pro výstavbu či úpravu železničních tratí. Nejvyšší rychlost vozu (ložený/prázdný) činí 100/120 km/h. Výroba probíhala v několika sériích ve vagonkách Poprad a Studenka, nejprve v letech 1967-1970 a následně v letech 1977-1987, kdy byly uskutečněny i dílčí inovace vozu. Celkově bylo vyrobeno několik tisíc vozů a část produkce byla i exportována. Poslední série modernizovaných vozů z let 1989-1994 byla vyrobena ve vagonce Studenka. Spodek vozu je svařovaný z válcovaných a tvarovaných ocelových profilů, vlastní skříň je svařovaná z válcovaných, lisovaných profilů a plechů. Jediný nakládací otvor na vrchu vozu má rozměr 8400x1600mm, čtyři výsypné (výpustné) otvory o šíři 1600mm leží 380mm nad temenem kolejnice a umožňují vyprazdňování do koleje, do podúrovňového zásobníku či na dopravníkový pás. Výsypné zařízení se skládá z ovládacího mechanizmu klapek, otočných segmentových klapek, klapek pro usměrnění toku vykládaného substrátu a samotných výsypek. Manuálně ovládanou pákou jsou z plošiny vozu prostřednictvím táhel a hřídelí ovládány obě funkčně stejné klapky na jedné straně vozu. Vyprazdňování vozu do koleje je možné provádět na obě nebo jen jednu stranu vozu, vně koleje na obě nebo jen jednu stranu, případně na jednu stranu vozu vně koleje a zároveň druhou stranou mezi koleje. Vyprazdňování je možné také za pomalé jízdy vozu a lze je regulovaně přerušit. Základní technické údaje: délka vozu přes nárazníky 12740mm, nějvětší šířka vozu 3100mm, největší výška vozu 4000mm, rozvor podvozku 2000mm, vzdálenost otočných čepů podvozku 7500mm, ložný prostor činí 38m3 , ložná hmotnost 47t. | |
Model v měřítku H0 1/87 | |
Model nákladního vozu je vytvořen pro dvoukolejný stejnosměrný systém napájení v souladu s dnešními požadavky modelářů a je vybaven kinematikou spřáhla s NEM-šachtou pro umožnění co nejtěsnějšího spojení s dalšími vozy. K dobrým jízdním vlastnostem modelu přispívá nízko položené těžiště vozu díky rámu modelu zhotoveného z kovové slitiny. Ostatní součástky jsou z plastu ABS. | |